Kineziterapeutė Lina Kazlauskaitė: vaiko ydingos laikysenos profilaktika svarbi tiek pat kiek ir gydymas

Vaiko ankstyvosios vaikystės laikotarpis turi labai didelę įtaką jo gyvenimui, gera savijauta ir sveikata yra viena svarbiausių normalaus vaiko vystymosi ir mokymosi sąlygų. Šio laikotarpio gyvensenos ypatybės ir požiūris į sveikatą lemia viso vėlesnio gyvenimo kokybę. Specialistų duomenimis netaisyklinga laikysena diagnozuojama apie 80 proc. vaikų ir paauglių. Ankstyvoje vaikystėje yra labai svarbu skirti pakankamai dėmesio aktyvaus judėjimo sistemai, kuri lemia visų kitų sistemų vystymąsi, tarp jų ir laikysenos formavimąsi, kuris šiame periode yra intensyviausias ir labiausiai pažeidžiamas.

Laikysena turi polinkį kisti visą gyvenimą

 Žmogaus laikysena pradeda formuotis dar kūdikystėje, o susiformuoja kai baigiasi augimo procesas, nors laikysena turi polinkį kisti visą gyvenimą. Todėl labai svarbu yra atkreipti dėmesį į laikysenos pokyčius visais gyvenimo tarpsniais. Iki 12 – 14 mėnesių vaiko stuburas įgauna tipinį anatominį stuburo vaizdą, t.y. išryškėja visi stuburo linkiai, todėl reikia užtikrinti kūdikio judesių vystymąsi pagal raidos seką. Tačiau iki šio amžiaus laikotarpio vaiko laikysena dar nėra pilnai susiformavusi. Vertinant vaiko laikyseną, labai svarbu yra žinoti laikysenos formavimosi ypatumus tam tikrais amžiaus tarpsniais. Suaugusiam žmogui tam tikri laikysenos nukrypimai gali rodyti laikysenos sutrikimus, o vaikui tai gali būti norma iki tam tikro amžiaus. Nustatyta, kad 5–7 metų vaikui susiformuoja stuburo linkiai ir jau galima matyti vaiko laikysenos tipą.

Įgytos netaisyklingos laikysenos priežastys

Netaisyklinga laikysena gali būti įgimta arba įgyta. Įgytos netaisyklingos (ydingos) laikysenos priežastis galime išskirti į tris stambias grupes, atsižvelgiant į vaiko amžiaus tarpsnį:

  • Ikimokyklinis amžius – pakitęs gyvenimo būdas, t.y. neužtikrintas aktyvus vaiko judėjimas. Vaikų iki 6–7 metų raumenys dar nepakankamai išvystyti ir silpni, todėl vaikai dažnai įgyja netaisyklingą kūno padėtį, dėl ilgo stovėjimo ar sėdėjimo persikreipus (pvz., ilgai žiūrint televizorių), netinkamos lovos parinkimo, vaikų ūgio neatitinkančių baldų, kurie gali neigiamai veikti skeleto vystymąsi, sukelti stuburo iškrypimą, suformuoti netaisyklingą laikyseną.
  • Mokyklinis amžius – vaikai jau negali laisvai ir intensyviai judėti, nes yra priversti ilgą laiką sėdėti ir dažniausiai netaisyklingoje padėtyje dėl netinkamai pritaikytos aplinkos. Taip pat, labai svarbu atkreipti dėmesį į mokyklinukų kuprines, kurios sveria pakankamai daug ir įsigyjamos yra dažniausiai atsižvelgiant į „grožį“, o ne į ergonomiją bei patogumą. Šio amžiaus vaikai laisvalaikiu daug laiko praleidžia prie televizorių ekranų, žaidžia kompiuterinius žaidimus, pasyviai ilsisi, užuot žaidę judrius žaidimus lauke. Todėl mažas fizinis aktyvumas turi įtakos netaisyklingos laikysenos formavimuisi.
  • Paauglystė (mergaitės 11 – 13 metų, be
    iukai 13 – 14 metų) – intensyvus apatinių galūnių ir viso kūno augimas įtakoja krūtinės ląstos kifozės padidėjimą, dėl to sutrinka taisyklinga kūno padėtis. Greitai augant kūnui, raumeninis sluoksnis nesugeba deramai atlikti savo funkcijos, raumenys yra per silpni išlaikyti greitai augančių kaulų. Tik vėlyvos paauglystės periodu raumenys tampa pakankamai stiprūs išlaikyti stuburą natūralioje padėtyje. Todėl šiuo periodu yra labai svarbu užtikrinti pakankamą vaiko fizinį aktyvumą.

Specialistai pastebi, vaiko netaisyklingos laikysenos formavimuisi įtakos turi ne tik anatominiai, gyvenimo būdo ar aplinkos veiksniai, bet ir sveikatos sutrikimai ar patologijos:

  • Raumenų tonuso patologijos kūdikystėje;
  • Ankstyvas sodinimas, vaikštinimas ar statymas į vaikštynę;
  • Kelių ar pėdų deformacijos;
  • Plokščiapėdystė.

Prevencinės priemonės išlaikyti taisyklingą laikyseną

 Reguliarus, tinkamai parinktas fizinis aktyvumas užtikrina da
ų vaiko ir paauglio augimą ir raidą, nes padeda išlaikyti tinkamą kūno svorį bei suformuoti taisyklingą kūno laikyseną. Sportuojantys vaikai, paaugliai pasižymi lengva eisena ir grakščiais judesiais.

 Ydingos laikysenos simptomai

Vaikai su ydinga laikysena dažnai skundžiasi greitesniu nuovargiu, raumenų silpnumu, nugaros ar kaklo skausmais, būna sunku išstovėti ar išsėdėti ilgesnį laiką, sumažėja vaiko lankstumas. Jeigu vaikas skundžiasi šiais simptomais, svarbu atkreipti dėmesį į:

  • Vaiko laikysenos simetriją;
  • Pečius – ar jie viename aukštyje, ar nėra atsikišę į priekį;
  • Galvą – ar ji nėra per daug atsikišusi į priekį;
  • Klubus – ar abi pusės viename aukštyje;
  • Nugarą – ar nėra nugara pakumpusi, suplokštėjusi arba juosmeninėje dalyje labai įdubusi (pilvas atsikišęs į priekį).

Pastebėjus bent dalį šių požymių, reikėtų pasikonsultuoti su gydytoju dėl vaiko laikysenos įvertinimo, nes savaime jie neišnyks.

Neitaisyklingos laikysenos gydymas

Pagrindinė netaisyklingos laikysenos koregavimo priemonė yra kineziterapija ir įvairūs jos metodai. Tai labai svarbi vaikų ir paauglių laikysenos formavimo priemonė, kadangi specialūs fiziniai pratimai stiprina raumeninį korsetą, kuris koreguoja laikysenos pakitimus bei ugdo taisyklingą laikyseną, gerina krūtinės ląstos funkcines galimybes, sustiprina visą organizmą ir pagerina visų organų bei sistemų veiklą. Pratimai turi būti priderinami prie esamų vaiko galimybių ir gebėjimų. Taip pat, svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad laikyseną koreguojantys pratimai ištaiso defektus tik tuomet, kai jie teisingai parinkti, atsižvelgiant į vaiko amžių, sutrikimo lygį. Pratimų dėka stiprinami nusilpę raumenys ir ištempiami sutrumpėję. Užsiimant laikyseną koreguojančia veikla, svarbu nepamiršti apie užsiėmimų ilgalaikiškumą, tai gali trukti nuo 3 – 4 mėnesių iki metų, priklausomai nuo problemos gilumo.

 Profilatktika ne mažiau svarbu nei gydymas

Siekiant puikių rezultatų ir problemos negrižtamumo, svarbu užsiimti profilaktika. Tėveliai turėtų pasirūpinti, kad vaikui taisyklinga laikysena taptų įpročiu, nes vaikai to nežino arba nesupranta, kadangi visą dėmesį skiria žaidimams ar kitai veiklai. Pagrindinės profilaktinės priemonės užtikrinančios taisyklingą vaikų laikyseną:

  • Pakankamas fizinis aktyvumas – laikysena dažniausiai sutrinka nejudrų gyvenimo būdą mėgstantiems vaikams, nes jų raumenys yra silpni. Tik stiprūs ir išlavinti raumenys gali išlaikyti taisyklingą kūno padėtį, todėl rekomenduojama fiziškai aktyvi vaiko veikla. Be to, turėtų būti normuojamas statinis krūvis, fizinio ir statinio krūvio kaita bei optimalus judėjimo režimas. Sportas ir žaidimai, fiziniai pratimai gerina stuburo kraujo apykaitą, stiprina raumenis bei liemenį, ugdo ypač reikalingą „raumenų korsetą.
  • Baldai – vaiko lova neturi būti per trumpa, kad vaikas nesiektų kojomis ir galva jos galų. Taip pat ji turėtų būti pakankamai kieta, be įdubimų. Vaiko kėdė ir stalas turi atitikti vaiko ūgį, o pėdos turi remtis į grindis arba pėdos turi turėti atramą. Jei vaiko smakras yra nuleistas, tai reiškia, kad kaklo raumenys laiko visą svorį, o įtampa tekės kaklu žemyn į nugarą.
  • Rytinė mankšta – labai gera praktika yra išugdyti vaikui rytinės mankštos, kurią sudaro taisyklingos laikysenos profilaktiniai pratimai, įprotį. Šį neilgą užsiėmimą galite atlikti drauge su visa šeima.

Keli pratimai ant kamuolio, kuriuos galite atlikti ir namuose

  1. Gulėdami ant kamuolio mėtome mažą kamuoliuką. Nugara tiesi.

ydinga laikysena pratimai

2. Gulime ant kamuolio, keliame priešingą ranką ir priešinga koją. Nugara tiesi.

ydinga laikysena pratimai 3

Ydinga laikysena pratimai

Pratimai ydinga laikysena 3

3.     Sėdime tiesia nugara ant kamuolio, keliame kojas. Kamuolį prilaikome rankomis.

4. Gulime ant grindų, sulenkiame kojas, metame kamuolį.

Ydingos laikysenos profilaktika

Ydingos laikysenos profilaktika

ydingos laikysenos profilaktika pratimai

 

Kviečiame registruotis į kineziterapeutės Linos Kazlauskaitės vedamus vaikų fitneso užsiėmimus. Registracija tel.: +370 679 87022.

Atgal į straipsnių sąraša